W przeciwieństwie do numerów identyfikacyjnych samochodów (VIN) i numerów seryjnych wielu innych produktów, numery identyfikacyjne opon, to w istocie kody całej partii produktu, identyfikujące tydzień i rok produkcji opony.
Numer identyfikacyjny najczęściej zaczyna się od literek DOT i ma od 7 do 12 znaków (w zależności od producenta i modelu opon). Nazwa ta, wprowadzona została przez Amerykański Departament Transportu, odpowiednik polskiego Ministerstwa Transportu i jest skrótem od pierwszych liter Department Of Transport. Oznacza opony dopuszczone do sprzedaży na terenie Stanów Zjednoczonych. Nie zawsze jednak ten symbol będzie się pojawiał na boku opony, bo nie wszystkie opony przeznaczone są na rynek amerykański. Przykładowe oznaczenie może wyglądać tak, jak na zamieszczonych zdjęciach.
Co oznaczają symbole po skrócie DOT? Są to oznaczenia mówiące o konkretnej fabryce, w której wyprodukowaną daną oponę, kraju produkcji, budowie i konstrukcji opony (rodzaj bieżnika itp.)
Cztery ostatnie cyfry (zaznaczone na zdjęciu), oznaczają kolejne tygodnie i rok produkcji opony. 3608 oznacza oponę wyprodukowaną w 36 tygodniu 2008 roku. Jeśli na końcu tego kodu znajdziemy trzy cyfry - oznacza to, że mamy do czynienia z oponą wyprodukowaną przed rokiem 2000, np. 529 - oznaczać to będzie, oponę wyprodukowaną w 52. tygodniu 1999 roku. Oznaczenia czterocyfrowe wprowadzone zostały po roku 2000.
Przepisy wymagają, aby cały numer identyfikacyjny opony DOT był umieszczony na jednej ściance bocznej, zaś na przeciwległej muszą się znajdować tylko litery "DOT" i pierwsze cyfry numeru identyfikacyjnego opony (jak widać poniżej). Dlatego można zobaczyć numer identyfikacyjny opony, który wydaje się niekompletny, ale wystarczy tylko spojrzeć na drugą ściankę boczną opony, aby odnaleźć kompletny numer identyfikacyjny opony.
Jaki jest bezpieczny wiek opon?
Przy właściwej konserwacji większość opon szosowych zapewnia okres eksploatacji pomiędzy 5 a 8 lat. Choć część z tego okresu przypada na czas transportu opon z fabryki do centrum dystrybucji, do sprzedawcy i do klienta, pozostały okres opona spędza na kołach pojazdu.
Czy opona się starzeje?
Warunki środowiskowe, jak ekspozycja na światło słoneczne, wysoka temperatura oraz niewłaściwe warunki przechowywania i rzadkie użytkowanie przyspieszają proces starzenia.
W warunkach idealnych opona może przetrwać ponad dziesięć lat od daty produkcji. Jednak takie warunki są rzadkością. Starzenie może nie być widoczne na zewnątrz i nawet badanie przeprowadzone przez eksperta może nie wykryć stopnia pogorszenia właściwości.
Opona, jak każdy inny produkt wykonany z gumy, podlega procesom starzenia. Przejawia się to wzrostem lepkości gumy, którego przyczyną jest destrukcja łańcuchów węglowodoru kauczuku lub wzrostem twardości i kruchości gumy wskutek postępującej degradacji. W wyniku starzenia opony, następuje spadek własności wytrzymałościowych gumy i obniżenie jej odporności na wielokrotne odkształcenia.
Stanowiska różnych organizacji wobec wieku opon
Zalecenia praktyczne wydane w czerwcu 2001 roku przez Brytyjskie Stowarzyszenie Producentów Gumy (BRMA) stwierdzają, że "Członkowie BRMA usilnie sugerują, aby niezużyte opony nie były wprowadzane do użytkowania jeżeli ich wiek przekracza sześć lat, jak również, aby wszystkie opony, których wiek przekracza dziesięć lat, zostały wymienione na nowe".
Nowsze zalecenia praktyczne wydane w maju 2005 roku przez Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (JATMA) stwierdzają, że "Zachęca się użytkowników do bezzwłocznej kontroli opon po pięciu latach użytkowania w celu określenia, czy mogą być nadal eksploatowane (zaleca się również kontrolę opony koła zapasowego). Ponadto, nawet jeśli opony wyglądają na zdatne do użytku, zaleca się, aby wszystkie opony (w tym opona koła zapasowego) wyprodukowane ponad dziesięć lat wcześniej zostały wymienione na nowe. Dodatkowo, ponieważ w niektórych przypadkach producenci samochodów - w oparciu o charakterystykę danego pojazdu - wskazują termin kontroli i wymiany opon w instrukcji użytkownika pojazdu, należy zapoznać się z jej treścią".
Kilku europejskich producentów samochodów wyczynowych, sportowych, coupe i sedanów stwierdza instrukcjach dla użytkowników, że "w żadnych okolicznościach opony, których wiek przekroczył 6 lat, nie powinny pozostawać w eksploatacji". Jednak należy odnotować, że zalecenia europejskie muszą uwzględniać warunki, które obejmują takie drogi jak niemieckie autostrady, umożliwiające zgodną z prawem jazdę z dużą prędkością przez dłuższe okresy.
Copyright © 2008-, designed by FotoSokółka