JAZDA W GRUPIE

Jazda motocyklem zasadniczo jest solową czynnością, ale dla wielu jazda w grupie - z przyjaciółmi w niedzielny poranek lub podczas rajdu motocyklowego - jest przykładem wspaniałych doznań.
A oto kilka podstawowych, prostych rad, które pozwolą, by tych wrażeń sobie nawzajem nie zakłócać.

1. Przyjedź przygotowany. Przyjedź na czas z pełnym bakiem. Pomyśl też zawczasu o swoich potrzebach fizjologicznych (odwiedź WC), zjedz posiłek, ugaś pragnienie.
2. Odprawa przed wyjazdem. Omówienie trasy przejazdu, miejsc do odpoczynku i do tankowania oraz sygnałów informacyjnych. Przydzielenie roli prowadzącego oraz ogona, czyli zamykającego. Obydwaj powinni być dobrze obeznani z zasadami jazdy w grupie. Prowadzący powinien ocenić wszystkich kierujących umiejętności oraz styl jazdy grupy.
3. Ustalić rozmiar grupy możliwej do opanowania. Idealnym rozwiązaniem jest od 5 do 7 kierujących. W razie konieczności podzielić grupę na podgrupy, w których należy wyznaczyć prowadzącego i ogon.
4. Jedź przygotowany. Przynajmniej jeden kierujący w grupie powinien mieć komórkę, apteczkę pierwszej pomocy i zestaw narzędzi, aby grupa była przygotowana na każdą ewentualność.
5. Jazda w formacji. Jazda w szyku pozwala na ustalenie odpowiedniej odległości pomiędzy kierującymi, dzięki temu każdy kierujący ma wystarczającą ilość miejsca i czasu do manewru i do zareagowania na niebezpieczeństwo.

name

Prowadzący jedzie lewą stroną w 1/3 odległości od linii, podczas gdy następny kierujący jedzie prawą stroną w 1/3 odległości od linii (krawężnika, pobocza), reszta grupy powiela ten szyk. Jazda w szyku pojedynczym jest preferowana na krętych drogach, w warunkach słabej widoczności, na drogach o kiepskiej nawierzchni, podczas wjazdu/zjazdu z autostrady oraz w sytuacjach gdzie większa odległość pomiędzy kierującym do manewrów jest wymagana.
6. Unikaj jazdy w szyku pojedynczym, ponieważ zmniejsza odległość pomiędzy kierującymi. Jeśli nagle będziesz musiał zahamować, aby uniknąć niebezpieczeństwa może Ci braknąć miejsca. Przecież nie chcesz wygiąć kierownicy.
7. Okresowo sprawdzaj obecność kierowcy jadącego za tobą w tylnym lusterku. Jeśli zauważysz, że nie nadąża zwolnij, aby mógł nadgonić. Jeśli każdy kierujący w grupie użyje tej techniki, grupa powinna utrzymać słuszną stała prędkość, bez nacisku na szybką jazdę, aby dogonić.
8. Jeśli oddzielisz się od grupy, nie panikuj. Grupa powinna mieć wcześniej przygotowaną procedurę oraz miejsce do ponownego zgrupowania. Nie łam prawa i nie jedź ponad swoje możliwości, aby nadgonić.
9. W przypadku problemów mechanicznych i/lub medycznych, gdy sytuacja tego wymaga użyj komórki, aby wezwać pomoc.


źródło: Motorcycle Safety Foundation

Copyright © 2008-, designed by FotoSokółka